これは翻訳して出版すべき - Carol North『WELCOME, SILENCE』

2024年6月28日金曜日

蔵書

t f B! P L

Carol North『WELCOME, SILENCE』

キャロル・ノース著『静寂よ、こんにちわ』

副題が、「MY TRIUMPH OVER SCHIZOPHRENIA」で、「統合失調症を克服したわたし」

『カオス: 新しい化学をつくる』を翻訳した大貫昌子さんに訳してもらいたいので、ネットで調べたけど、存命なのか、、、めちゃくそ訳がうまいから、お願いしたいのだけど、、、


強烈な描写があるので、その部分だけでも伝えたくて、対訳してみます。広島大学英文科除籍で、たいした英語力ないけど、Google翻訳もあるし、でも、みなさまのお力をお借りしたく。


 After supper, I sat quietly in the dayroom trying to wathch TV. The medication was slowing me down considerably, and even the simplest movement seemed to take forever.
 The voices gathered behind me, keeping up a runnning commentary on everything that was happening.
 A nurse breezed through the dayroom on her way down another hallway. " There goes the nurse," said a voice.
 A flash of light zoomed across the dayroom, burining out and disappearing into thin air. Had I really seen that?
 "There goes another comet," said a voice.
 Okay , I did see it. This could only mean one thing: further leakage of the Other Worlds into this world. The comet had been a sign.
 "It's all right," Hal reassured me with his sugary voice.
"We're here with you."
 Interference Patterns began to materialize in the air. I stared at their colorful swirls, watching new patterns emerge in response to every sound in the room. When the voices spoke, the patterns shifted, just as they did with other sounds. It was like the vampire test: vampires don't have reflections in mirrors; nonexistent voice shouldn't affect the patterns the way other sounds did. That was scientific proof that the voices were just as real as everything else into the world; actually, they seemed even more real.
 Frightening. I didn't know whether existence in the Other World would be divinely magnificent, beyound human description, like heaven, or whether it would be like the worst imaginable hell. I was ambivalent about whether I wanted it to happen. On one hand, I didn't want to stop the emergence of goodness, yet if it threatened to be hellish, I would have to try to prevent it. 

 

まずは、Google先生に翻訳お願いしてみる。


夕食後、私はデイルームで静かに座ってテレビを見ていました。薬のせいで私の速度はかなり遅くなり、最も単純な動作でさえ永遠に時間がかかるように思えました。

声が私の後ろに集まり、起こっていることすべてについて実況解説を続けていました。

看護師はデイルームをそよそよと通り抜け、別の廊下を歩いていった。 「看護師が行きました」と声がした。

閃光が寝室を横切り、燃え尽きて薄い空気の中に消えていった。私は本当にそれを見たのだろうか?

「また彗星が去っていくよ」という声が聞こえた。

わかりました、見ました。これが意味するのはただ 1 つだけです。それは、異世界がこの世界にさらに流出するということです。彗星はその前兆だったのです。

「大丈夫だよ」ハルは甘い声で私を安心させた。

「私たちはあなたと一緒にここにいます。」

干渉模様が空中に現れ始めた。私はそのカラフルな渦を見つめ、部屋のあらゆる音に反応して新しいパターンが現れるのを眺めました。声が話すと、他の音の場合と同じように、パターンが変化しました。それは吸血鬼テストのようなものでした。吸血鬼には鏡がありません。存在しない音声は、他の音声と同様にパターンに影響を与えるべきではありません。それは、その声が世界の他のすべてのものと同じように本物であるという科学的な証拠でした。実際、それらはさらに現実的に見えました。

恐ろしい。あの世の存在が天国のような人間の言葉では言い表せない神聖な素晴らしいものなのか、それとも想像し得る最悪の地獄のようなものなのか、私にはわかりませんでした。私はそれが起こってほしいかどうかについて曖昧でした。一方で、私は善の出現を止めたくなかったが、それが地獄のようなものになる恐れがあるなら、それを阻止しようとしなければならないだろう。 

 

ひとこと

少し、ここも”様”になってきたかもしれない、という予感

このブログを検索

ブログ アーカイブ

QooQ